Sabtu, 04 Mei 2013

Posting 1 (jurnal 1)

Judul : PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP KONSUMEN DALAM TRANSAKSI    E-COMMERCE
Pengarang : Dhian Indah Astanti, SH,MH; Dharu Triasih,SH,MH; B.Rini Heryanti, SH,MH.
Tahun : 2011           
Sumber : http://scholar.google.com/scholar?q=PERLINDUNGAN+HUKUM+TERHADAP+KONSUMEN+DALAM+TRANSAKSI+E-COMMERCE+Dhian+Indah+Astanti%2C+SH%2CMH%3B+Dharu+Triasih%2CSH%2CMH%3B&btnG=&hl=en&as_sdt=0%2C5

ABSTRACT
Trading activities in the society have been developed rapidly. They are influenced by some factors, one of them is the development of the Internet based technology, which is known as e-commerce. E-commerce is a form of trading having specific characteristics, which are : crosssing national borders trading, the traderband purchase do not meet each other in person, and the medium used is the Internet. This condition, on one side, gives advantages to customers because they have various choices of obtaining goods and services, however,on the other side, rights violations-in this case are customers’rightscan easily happen because of the specific characteristics of e-commerce. Therefore, a lawful protection is highly needed to protect the customers using e-commerce transactions.

The lawful protection for customers is regulated by Act No.8 year 1999 about customer protection. This act, hopefully, is abble to guarantee the certainty of law for customers using e-commerce transactions. In relation with those matters, three problems are discussed in this riset, which are : firstly, can Act No 8 Year 1999 about customer protection protect customers in performing e-commerce transaction ?, secondly, how should the lawful protection for customers be regulated in relation with ecommerce transactions ?, and finally, what emerging problems in lawful protection for customers in e-commerce transaction and how to overcome them ?

The method used in this research is a normative-empirical approach because it is a law research concerning the implementation of normative law determination in action manner, in every certain law case happened in the society.

Based on the discussion of the research results, it can be concluded that, firstly, Act of customer protection No 8 year 1999 has not be able yet to give protections for customers in e-commerce transaction because of the limitations in businessmen’understanding existing especially only in the region of Republic of Indonesia and the limitations of customers’rights regulated in the Act of customer protection. Secondly, lawful protections for customer, which should be regulated, cover lawful protection from the side of businessmen, customers, products, and transaction. Finally, the emerging problems in lawful protections for customers can be divided into 2 (two)

problems, which are, firstly, juridical problems, covering the legal status of agreement according to the Civil Law Code, dispute resolution in ecommerce transactions, non accommodative Act of Customer Regulation, and the absence of an on line store guarantor institution. Secondly, non juridical problems, covering transaction security and the lack of customers’knowledge in e-commerce transaction.


PENDAHULUAN
Kegiatan perdagangan di masyarakat telah berkembang pesat. Hal tersebut di pengaruhi salah satunya dengan berkembangnya teknologi yang berbasis internet yang dikenal dengan nama e-commerce.

Pertumbuhan pengguna internet yang sedemikian pesatnya merupakan sauatu kenyataan yang membuat internet menjadi salah satu media yang efektif bagi perusahaan maupun perseorangan untuk memperkenalkan dan menjual barang atau jasa kepada konsumen dari seluruh dunia.

e-commerce merupakan model bisnis modern yang non-fice ( tidak menghadirkan pelaku bisnis secara fisik) dan non sign ( tidak memakai tanda tangan asli)

Karena kedua belah pihak secara fisik tidak bertemu maka kemungkinan lahirnya bentuk-bentuk kecurangan atau kekeliruan menjadi perhatian utama yang perlu
penanganan lebih besar. Dampak negatif dari e-commerce itu sendiri cenderung merugikan konsumen.Diantaranya dalam hal yang berkaitan dengan produk yang
dipesan tidak sesuai dengan produk yang ditawarkan, kesalahan dalam pembayaran, ketidaktepatan waktu menyerahkan barang atau pengiriman barang dan hal-hal lain yang tidak sesuai dengan kesepakatan sebelumnya. Disamping
itu bagi produsen, banyaknya jumlah orang yang dapat mengakses internet mengakibatkan produsen kesulitan untuk mendeteksi apakah pembeli yang hendak memesan produknya adalah pembeli yang sesungguhnya atau bukan.

Riswandi,mengungkapkan bahwa masalah perlindungan konsumen dalam ecommerce merupakan aspek yang penting untuk diperhatikan, karena beberapa karakteristik khas ecommerce akan menempatkan pihak konsumen pada posisi yang lemah atau dirugikan seperti

a. Perusahaan di internet (the internet merchant) tidak memiliki alamat secara fisik di
suatu negara tertentu, sehingga hal ini akan menyulitkan konsumen untuk mengembalikan produk yang tidak sesuai dengan pesanan

b. Konsumen sulit memperoleh jaminan untuk mendapatkan local follow up service or
repair,

c. Produk yang dibeli konsumen ada kemungkinan tidak sesuai atau tidak kompatible dengan persyaratan lokal (local requairments).

Berdasarkan uraian di atas sangatlah penting perlindungan hukum terhadap konsumen dalam transaksi ecommerce, maka perlu diketahui apakah Undang undang Perlindungan Konsumen No 8 Tahun 1999 dapat melindungi konsumen dalam melakukan transaksi E-commerce.

Nama : Eko Prasetiyo
Npm  : 22211386
Kelas : 2EB08





Tidak ada komentar:

Posting Komentar